Daily Telegraph & Daily Mail get Wind Farm Study 100% wrong

As usual the Daily Telegraph (& Daily Mail) misrepresent a new research paper on Wind Farms.  This is the Telegraph article and here is their headline:

“Wind farms can cause climate change, finds new study”

“Wind farms can cause climate change, according to new research, that shows for the first time the new technology is already pushing up temperatures.”

Most readers will give this a cursory glance and assume that wind farms are causing climate change on a global scale and pushing up global temperatures, hence wind farms are a bad thing.

However, even before you get to paragraph 19, we find that this is a total misrepresentation of the research.  The study showed that turbines mix the air, and so at night, warm air higher up gets directed down on to the cold ground, causing small temperature rises at ground level.

So, no overall warming, and no effect outside the vicinity of the wind farm.

All of this is in the Telegraph article so why did their headline get the story 100% wrong???

In fact it is impossible to avoid concluding that both the Telegraph and Mail headlines were dishonest to the point of being outright lies. But then that is not unusual for these two papers when reporting any story that doesn’t quite fit their preconceived ideology.

An accurate headline would read:

“Wind turbines might be affecting local ground temperature, according to a new study”

Unfortunately I cannot read the whole paper as it is behind a pay wall here, but you can get all the information you need from the Telegraph article – you just need to read beyond the first few paragraphs and on to the end of the article.

Why do people buy newspapers that are so transparently dishonest? Perhaps this is the reason?

For those who are interested in reality rather than propaganda click here.

When the “truth wins” assumption fails.

Share this post: